Függés

Függés-plakátIzsó Zita: Függés című műve szintén kortárs dráma. 2010 tavaszán maga a szerzőnő küldte el a darabot a társulatnak, hogy mivel már hallott a társulatról, örülne annak, ha a Színláz vinné színre új darabját. Izsó Zita egyébként az ELTE-ÁJK harmadéves jogász hallgatója. Írásait már közölte több folyóirat, és 2005-ben megnyerte a Magyar Rádió és a XXI.Század Magyar Drámájáért Alapítvány IV. Ifjúsági Színjátékíró Versenyét. 2006 őszétől Záróra című darabját játszották a Tűzraktérben, a Szív Kamara Stúdiószínházban és Szkéné R-Klubjában. A Függés is sok elismerő kritikát kapott mint írott mű, de az ősbemutatója Debrecenben lesz.

A Függés főhősnője egy beteg sztriptíztáncosnő, Szabina, aki egy évekkel korábban elkövetett gyilkosság következményei elől bujkál egy bontásra ítélt gyárépületben. A szinte mozgásképtelenné vált nő egyedül neveli 15 éves húgát, Lilit. Gyakorlatilag a húga az egyetlen, aki összeköti őt a régi életével és a külvilággal. Szabina a legjobbat akarja Lilinek, ugyanakkor mindent megtesz, hogy húgát magához kösse. Csak egy orvos látogatja, segíti néha őket, az ő viszonya azonban Szabinával igen feszült, úgy tűnik, túl sokat tud a lány múltjáról. Szabina állapotánál fogva már egyáltalán nem tud kimozdulni, ezért a falakon, repedéseken keresztül próbál kapcsolatot teremteni a többi lakóval, köztük Mariannal is. Egy napon aztán a gyárépületbe érkezik egy fiatal munkás, Máté, aki a bontás előtti munkálatokat végzi. Felismeri Szabinában a rég visszavonult táncosnőt, és őszintén megdöbben, hogy ilyen állapotban látja. Szabina retteg attól, hogy a fiú tud egykori tettéről is, és fel akarja adni, ezért kitalálja az egyetlen módszert, amivel megakadályozhatja ezt – megpróbálja rábírni Lilit, hogy csábítsa el Mátét…

 IMG_5030

Valódi kihívás a játszók számára az, hogy egyetemistaként olyan karaktereket keltsenek életre, akik távol állnak a civil személyiségüktől. A rendező szerint „meg kell változtatniuk az energiaképletüket, hogy hitelesen el tudják játszani ezeket a szerepeket, hiszen erre vonatkozó élettapasztalatuk még nincs, nem lehet ” – például egy ex-sztriptíztáncnő életre keltése ilyen feladat…

Izgalmas, szövevényes dramaturgiájú a darab, töredezett tér- és időszerkezettel, nézőpontváltásokkal – egymás után pillanthat bele a néző a különböző szereplők szemszögéből a történetbe, ez a Ponyvaregény című Tarantino-film szerkezetét idézi.

(Részlet Papp Melinda cikkéből. A teljes szöveg a sajtó fül alatt található.)

Vendégszereplések:

  • Pécsi Nemzetközi Színjátszó Fesztivál, 2010
  • Szín-váltások fesztivál, Sirály, Budapest, 2009

 

Leave a Reply